Thursday, March 3, 2011

Masa

hye....
hari ini saya ingin berkongsi sesuatu yang saya baca, walaupun saya tahu kebanyakan umat manusia sudah mengetahui mengenai perkara ini...< so??? >    XD
tetapi..
pada pandangan saya ia agak payah untuk dilaksanakan
jika kita x komited dalam melaksanakannya...
PENGURUSAN MASA
yang menulis ni pun sebenarnya masih belajar melakukan perkara yang sama...
tidak mengapalah...kita belajar sama-sama...

ok...

1. MEMBUAT JADUAL YANG REALISTIK
apabila merangka jadual harian , buatlah yg realistik ( sesuai ikut diri masing2 )...
dan ikut pengalaman yang lepas...tapi jgn belajar 24/7... x ke pening
pastikan ada sela waktu utk beriadah dan berehat
cadangan : buat jadual waktu harian, mingguan dan bulanan...     
< nampak macam susah , tetapi boleh je kalau nak buat >
pastikan anda sediakan waktu yg cukup untuk diri, family, rekreasi, hiburan, akademik, spy xlar terasa terlalu bosan dgn apa yg dilakukan...dan masa dimanfaatkan dgn bijak


2. MEMATUHI BATASAN MASA
apabila dah buat jadual, cubalah utk menggunakan masa semaksima mungkin utk dimanfaatkan sepenuhnya atas apa yg telah dirancangkan...
cthj : jgn pula terlalu asyik beriadah sampai waktu solat maghrib terlepas begitu sahaja...
utk elak drpd jadual waktu yg terlalu ketat, sediakan waktu tambahan dlm perancangan...
bolehlah ia diisi dengan perkara2 yg berlaku diluar dugaan dan sebarang kecemasan
kerana memang lumrah dunia...
akan wujud gangguan luaran yg bakal merubah perancangan anda
kita sendiri x dapat menjangka apa yang akan berlaku dalam hidup kita ...


3. MENYEGERAKAN SESUATU TUGAS
saya yakin ramai yg selalu dengar frasa ini ;
" kerja jangan bertangguh"
perangai suka bertangguh mencerminkan sifat x bersubgguh-sungguh dgn tugasan yg diberi...
utamakan hal yg utama
jika x , masa dan peluang yg telah diberi akan terlepas dan membazir begitu sahaja...
kadang2 mmg terpaksa tangguh sesuatu tugas sebab ade masalah / ape2 je la..
jika itu berlaku...siapkanlah tugasan yg tergendala...
relax jer...x perlu tension2...
buat sikit2 , lama2 habis juga kerja yg dilakukan...
kan?


4. ELAK DARI TUNGGU SAAT AKHIR
tidak ada niat pun nak mengata..tapi memang lumrah , org lakukan kerja di saat2 akhir...
ikut pengalaman diri pun... kalau buat saat2 akhir...mahu haru di buatnya
so ..prepare dari awal ...ape2 kerja pun
senangkan diri dan kerja orang lain


5. MENJADI FLEKSIBLE
at this point...semua kena faham
kita x perlulah terlalu mengongkong diri dgn jadual yg telah dibuat,
jadikan jadual sbg rujukan dalam suasana yg ideal.
kadang2 faktor luaran yg dtg tiba2 akan merombak jadual yg telah dirangka.
Jika hal itu berlaku ubahlah jadual itu ikut perubahan semasa.
" be fleksible".
jika x, setiap kali anda gagal mematuhi jadual anda akan putus asa dan hilang semangat..
kan x bagus macam tu...

sebenarnya ,
apa2 pun yg kita buat
kesungguhan kena ada
x pe...kita start dari mula
biar apa pun orang cakap...
kita lebih tahu diri kita

kalau kita nak buat benda baik, org perlekehkan kita
pedulikan mereka,
bukan apa
kita perlu tahu apa yg kita perlu utk maju ke hadapan
kalau kita tetap di takuk lama
dan x berubah langkah
siapa lagi nak gerakkan kita
x gitu?

saya memohon maaf jika ade yg tersalah tulis atau ape2 je la
saya pun manusia biasa 
tetap melakukan kesalahan

kita kena buktikan yg kita boleh
jadi....
uruslah masa dengan bijak
hee....XD

ok?

AJA AJA HWAITING!!!
GO  GO  FIGHTING !!!



 

No comments:

Post a Comment