Tuesday, May 28, 2013

tenggelam timbul

aku duduk
aku dengar
aku lihat

makin aku paksa diri untuk percaya
makin aku tenggalam dalam emosi
makin aku menidakkan dusta
makin ia muncul berdiri sendiri

aku tidak mengerti
diri ini layangnya ke mana
angin yg bertiup tidak kencang
tapi aku tetap rebah di balik bayangan kelam

andai kata aku bersuara
mungkin ia tidak akan berubah sama sekali
atau mungkin jika keajaiban ada
perubahan berlaku
tetapi impaknya mungkin tak akan menjadi sebesar yg di sangka

kenapa?

sebab aku tahu
aku kenal
aku hormat
bayangan itu

menahan diri untuk berteriak
membuatkan aku menangis di dalam
ingin aku bercerita
aku rasa tidak adil bagi mereka mendengarnya


fokus aku mula luntur
hati aku makin luluh
kerana bayangan yang aku kenal
makin pudar di mata hati

jujur
terkadang aku hilang pertimbangan diri

aku ingin membentak untuk tidak mempeduli
andai aku bercerita
ada yang akan tinggalkan aku keseorangan diri
pernah ia terjadi

dan kerana itu juga lah
manusia yang aku percayai
hanyalah ibuku

andai dia tiada
gelaplah dunia di sisi

aku mahu mencari teman abadi
mungkin aku mengidam terlalu tinggi
kerana kepercayaan tiada di hati
tapi aku masih menanti
sepi

aku menyayangimu bayangan indah
kerana dengan adamu
aku ada di dunia

tapi aku juga manusia
membesar dengan betah
tidak buta memandang helah
maka aku berharap kau kembali ke pangkal lumrah

dari diriku
yang berdiri kerana bayanganmu
yang hidup dalam kepetahan ibuku
yang berpijak kerana degilnya akalmu
aku tidak mengejar harta
tidak juga kupandang apa yang akan kau tinggalkan apabila kau tiada
aku berharap kau sedar
kasih sayangmu yg aku butuhkan
dari diri insan ini
yang terasa sangat hina dengan kutukanmu
di kala kejatuhanku
yang rasa bersalah
di kala kejayaan di gunakan untuk kepentinganmu
di kala getar tangan menghulur bicara
melindungi kesalahanmu
aku bisa berbicara sendiri
aku bisa mengerti
tetapi andai satu saat aku berhenti melangkah mengejarmu
salahkan dirimu
kerana aku penat melambai
di bawah bayangan sepi
yang aku nanti sekian lama
bersinar mendakapku 
dengan senyuman indah
menyambut segar perjuanganku membanggakan namamu
di mata dunia

maaf dari diri yang kerdil ini
aku mahu meluahkan hati
agar aku tidak bertindak di luar tabii

salam sayang dari diriku
wahai kesayanganku sekalian
^_^


No comments:

Post a Comment