Wednesday, August 15, 2012

realiti vs fantasi

salam kesemuanya

hari nie hari ke 26 Ramadhan
Ramadhan hampir ke penghujungnya
Aidilfitri semakin menghampiri

rasa sedih kerana Ramadhan nak meninggalkan kita memanglah ada
tapi yang aku nak cakap nie
pasal dah nak raya nie

SATU
bila malam raya jer
semua excited nak bakar mercun
walhal bukan ke kita digalakkan bertakbir
i mean boleh nak bergembira
excited terlebih pun kena agak2 laa kan
xkan dah habis Ramadhan
solat semua tah ke mana

DUA
pagi raya
ok best bila semua family kau berkumpul kau nak ambil gambar
tapi x perlu laa bila time nak minta maaf semua galak nak amik gambar
ape motif?
aku rasa macam x perlu kot
gambar family tu ok laa
tapi cam bila over
rasa macam
daa , what the -_-
pastu dah habis amik gambar kau pergi beraya ke kau duduk rumah?
laa 
buat apa kau pakai lawa2 nak ambil gambar tadi?
aku rasa mostly balik kampung kan?
time nie laa nak jenguk saudara mara

TIGA
budak2 sekarang nie  dah terlatih agaknya
bila nak raya
bersiap beg nak letak duit raya
datang rumah orang nak kutip duit raya
hey sape ajar kau?
pastu ada certain laa kan
datang rumah pastu
bila kita tanya kenapa x minum air and makan ape semua kan
dia kata nak balik dah
cakap
" cik , nak duit raya "
pastu blah
eeee , xde manners langsung
datang rumah nak duit raya jer ke?
kalau orang bagi amik jer laa
bersyukur
x bagi x apa
bukan ke amalan ziarah menziarahi yang perlu ditekankan?
sekarang dah lain pulak
ada pulak tuh
" weyh , jom raya rumah besar tuh , mesti duit raya banyak "
kalau dapat rm5 kau keluar kutuk tuan rumah pulak
" apa nie , rumah besar , rm5 jer "
aku rasa macam nak tampar jer budak2 camnie
ok  , maaf
just aku rasa xde manners laa kalau buat macam tuh


EMPAT
nie pasal cerita raya
ok aku pun tengok juga
cuma en
kenapa cerita-cerita di media time raya nie semua sedih2
memang laa ada kadang2 rasionalnya cerita tu
kira ada moral of the story nyer juga
tapi 
raya kan menyambut kemenangan
aku harap jangan laa banyak sangat cerita sedih
happy2 jer pun x boleh juga
kena ada rasa insaf tu sikit



tu jer kot aku nak tulis
aku bukan apa
sekadar tertanya tanya
entiti apa yang nak diterapkan kepada generasi sekarang
bila semua dah ada persepsi2 yang lebih kepada fantasi berjenaka Mat Jenin
dan realiti itu dibuang ke lautan Pasifik
ecece
so
apa yang tinggal
kan?

maaf salah silap
till next entry 
^_^

No comments:

Post a Comment