Friday, April 26, 2013

narrow minded ???

ada orang
bila tak suka dengar sesuatu benda
dia kata
" tak payah amik tahu lah weyh , tak masuk exam pun "

bila kau dengar orang kata benda ni
apa reaksi kau?

kalau aku
jelingan tajam mungkin hadir kat muka ni
atau kalau aku tak tunjuk
dalam hati cukup laa
kalau nak berhujah
haha
tak payahlaa

know what?
dalam dunia sekarang
nak tak nak kau kena amik tahu
at least serba serbi

orang suka amik tahu pasal cam mana nak berjaya ja
atau paling kurang
fikir macam mana nak kaya
or apa2 lah yg kau fikir


dik
ilmu Allah tu luas
jangan sempitkan kepala otak kau
maksud aku
try jugak ambil tahu kisah orang
luangkan masa baca benda2 ilmiah yang selainnya

jangan rasa benda yg kita  belajar informal ni tak penting
aku pun tak laa nak scopekan entry ni hanya pada pembacaan
ruang sosial pun penting jugak
sebab kau hidup kat dunia pun kebanyakannya dengan manusia
jadi belajar laa jugak manusia tu macam mana
effort nak faham orang pun ambil masa

yes
tak mudah nak rajinkan diri
tapi at least
try

aku pun tak serajin mana
cuma pernah seketika
aku perlu utk membaca sesuatu yang mungkin di luar kotak syllabus
kerana aku perlu idea utk berhujah di pentas pertandingan

tapi
tulah masalahnya sekarang
nak rajin tu susah sebab hectic sgt jadual
*kunun

tapi apa yang aku rasa
at least
bila kita baca banyk benda
kita jadi tahu
dan bila orang tipu kita
tak ada laa nampak dungu sgt buta2 percaya
dia kata apa
kan?
ehem

good point gained kat situ laa
mungkin

one thing laa
bukan nak kata apa
bila kita sempitkan pemikiran kita
kita tak ber "gerak" banyak
otak kau berputar kat situ ja

kadang aku terfikir
kau tak bosan ka
fikir benda yang sama ja?

err

nasihat utk aku dan kau jugak

jaga diri

^_^

No comments:

Post a Comment